Są sytuacje, gdy jako pracodawcy albo przełożeni będziemy stawali wobec niezbyt komfortowego obowiązku zwolnienia pracownika. Najważniejsze to w takiej sytuacji trzymać się jakiegoś dobrego etosu. Czasami można natknąć się na opinie, które mówią, że należy takie działanie przeprowadzić szybko i zdecydowanie. Naturalnie zdecydowane działanie zawsze jest rekomendowane, ale pośpiech może być złym doradcą. Wszystko zależy od konkretnej indywidualnej sytuacji. Nie chcemy przecież, aby pracownik czuł się skrzywdzony i wystawił firmie złą opinię. Trzeba wyznaczyć sobie konkretne cele kompetentnej rozmowy tak, aby ten trudny moment był w miarę dobrze zaakceptowany.
Złe emocje to najgorszy scenariusz
Przede wszystkim strona zwalniająca powinna przygotować sobie jakąś konkretną taktykę działania. W takich rozmowach trzeba wejść trochę w rolę psychologa. Pamiętajmy, że to zawsze dla osoby zwolnionej będzie trudniejsza chwila, niezależnie od tego, jak bardzo wysokim stopniem empatii się charakteryzujemy. W końcu to pracownik może zostać bez środków do życia i może się czuć poważnie skrzywdzony pomimo tego, że był bardzo dobrym specjalistą. Najważniejsze to powściąganie emocji nawet wówczas, gdy pojawią się one w niezbyt komfortowej formie u osoby zwolnionej. Najgorszym scenariuszem będzie taki, gdy ktoś odchodzi z firmy w atmosferze skandalu. Wówczas pojawiać się będą wzajemne oskarżenia, a to może prowadzić do zemsty. Pamiętajmy, że obecnie istnieje Internet, z którego żadna informacja w zasadzie nie znika. Bardzo trudno jest wycofać jakieś treści. Nawet wówczas, gdy ktoś opublikuje nieprawdę, to wrażenie negatywne pozostaje. Możliwe też, że osoba zwalniana źle zinterpretowała nasze stanowisko i wtedy może oczerniać byłego pracodawcę.
Jak przeprowadzić rozmowę?
Przede wszystkim musimy być fair wobec pracownika. Jeżeli będziemy postępować zgodnie z etyką biznesu, to osoba zwalniana wciąż będzie mieć świadomość swojej wysokiej wartości jako specjalisty i nie będzie nas obciążać za bardzo odpowiedzialnością. W końcu możliwe, że byliśmy zmuszeni do cięć personalnych. Kluczowe jest wcześniejsze poinformowanie o zwolnieniu. Nie można tego robić w ostatni dzień. Na spokojnie więc, a przede wszystkim rzeczowo trzeba poinformować, co było przyczyną zwolnienia. Pamiętajmy także o tym, aby w takiej sytuacji nie poniżać pracownika i nie kierować w jego stronę krytyki. Ważne będzie wystawienie pozytywnej oceny pracownikowi, a więc warto napisać referencje. Trzeba też omówić warunki i datę zwolnienia. Ważne też, aby zasugerować prawnik pracownikowi, aby pogodził się z myślą o zwolnieniu. Kontekst psychologiczny jest kluczowy.
Szczerość ugruntuje pozycję pracodawcy
Bardzo ważne będzie komunikowanie szczere także na szerszym forum. W sytuacji, gdy pracownicy stanowią zgrany zespół, kryzysowa sytuacja może być przedyskutowana wspólnie. Zwalniany pracownik ma poczucie oparcia emocjonalnego, ale przełożony i koledzy z pracy mogą także pomóc w znalezieniu nowego zajęcia. Wówczas pracownik czuje się zobowiązany do właściwego wykonywania obowiązków służbowych do ostatniego dnia pracy.
Autor: Danuta Kalinowska
Najgorzej…
Ech, trzeba być twardym w takich sytuacjach albo nie nadaje się na szefa